آموزش هواگیری شوفاژ و رادیاتور – آموزش تصویری

پکیج ها و شوفاژهای متصل به آن ها یکی از لوازم الکترونیکی بسیار مهم هستند که به ما کمک می کنند محیط خانه و محل کار خود را گرم نگه داریم. با این حال ممکن است به دلایل مختلفی سیستم عملکرد خوبی نداشته باشد و اگر هوا بسیار سرد باشد این مسئله برایتان دردسر ساز خواهد شد. یکی از مشکلاتی که ممکن است پیش آید عدم گردش آب گرم در شوفاژها است. در ادامه به علت بروز این مشکل و نحوه ی هواگیری شوفاژ می پردازیم .

یکی از دلایل به گردش درنیامدن آب در رادیاتورها حبس شدن هوا در داخل آن ها است که مانع از جریان یافتن آب می شود. برای تخلیه ی هوای موجو در رادیاتورها باید آن ها را هوا گیری نمایید. خوشبختانه این مشکل به راحتی برطرف می شود.

اگر شما جزو افرادی هستید که علاقمند به تخصص نصب و تعمیرات پکیج دیواری هستید، از شما دعوت میکنم از دوره آموزش تعمیرات پکیج دیواری استفاده کنید.

 

آموزش هواگیری شوفاژ و رادیاتور در منزل

شوفاژ و رادیاتور را بررسی کنید

رادیاتورهایی که هوای سرد در قسمت بالایی آن ها محبوس شده باشد نیاز به هواگیری دارند. بنابراین هنگامی که سیستم گرمایشی را روشن می کنید یا کل شوفاژ سرد است و یا قسمت بالایی آن سرد است اما بخش های زیرین گرم هستند.

متاسفانه سرد بودن رادیاتور نشان دهنده ی مشکلات دیگری نیز می باشد. قبل از شروع به کار، مشکلات رایج شوفاژها را که در پایین ذکر شده اند بررسی کنید.

اگر هیچ یک از آن ها مشکل شما نبود به احتمال زیاد شوفاژ شما به هواگیری نیاز دارد. هنگامی که گرمای رادیاتورها را بررسی می کنید مراقب انگشتان خود باشید.

  • اگر در خانه ی خود چند رادیاتور دارید و همه ی آن ها سرد یا ولرم هستند، احتمالاً مشکلی بزرگ در سیستم گرمایشی شما وجود دارد. ممکن است پکیج به خوبی کار نکند یا ممکن است در قسمتی از سیستم گرمایشی شما لجن یا رسوبات تجمع یافته باشند.
  • اگر مشکل سرد بودن بالا و گرم بودن پایین شوفاژ به دلیل تجمع آب در کف شوفاژ باشد شما نشتی آب خواهید داشت. سیستم گرمایشی را خاموش کنید و سپس سرپیچ شیر ورودی آب را که بر روی رادیاتور قرار دارد سفت کنید. اگر این کار باعث قطع نشتی نشد احتمالاً سرپیچ پوسیده شده است و باید آن را تعویض کنید و یا با یک سرویسکار تماس بگیرید .
  • اگر رادیاتور های اتاق های بالایی خانه کار نمی کنند اما رادیاتورهای اتاق های پایینی گرم هستند احتمالاً قشار سیستم گرمایشی شما کم است و نمی تواند آب را در رادیاتورهای بالایی به گردش درآورد .

                             

یک سَری برای باز کردن شیر تخلیه ی رادیاتور پیدا کنید.

 اگر می خواهید رادیاتورهای خود را هواگیری کنید ابتدا باید یک سری برای باز کردن شیر هواگیری پیدا کنید. در یکی از گوشه های بالایی رادیاتور خود به دنبال یک شیر تخلیه ی کوچک بگردید.

یک قطعه ی مستطیلی کوچک روی این شیر وجود دارد که از این قسمت با استفاده از یک سَری می توان شیر رادیاتور باز و بسته و تنظیم کرد.

  • بعضی از رادیاتور های جدید به گونه ای طراحی شده اند که با استفاده از یک پیچ گوشتی میتوان شیر هواگیری آن ها را باز و بسته کرد.

تعمیرات پکیج

 

سیستم گرمایشی را خاموش کنید.

 قبل از هواگیری مطمئن شوید که سیستم گرمایشی را خاموش کرده اید چرا که فعال بودن سیستم گرمایشی باعث می شود هوای بیشتری داخل سیستم تولید شود.

قبل از خارج کردن هوای داخل رادیاتورها باید به آن ها زمان بدهید تا گرمای آن ها پراکنده شده و دیگر گرم نباشند. اگر قسمتی از رادیاتور هنوز گرم است، قبل از این که وارد مرحله ی بعدی شوید اجازه دهید به طور کامل خنک شود .

شوفاژ

 

شیرهای شوفاژ و رادیاتور را باز کنید.

مطمئن شوید که هم شیر ورودی و هم شیر خروجی آب باز هستند. سپس با استفاده از سَری مخصوص و یا هر ابزار دیگری پیچ شیر هواگیری را بچرخانید. برای باز کردن شیر، ابزار خود را خلاف عقربه های ساعت بچرخانید. هنگامی که هوا از شوفاژ و رادیاتور شما خارج می شود شما باید صدای آن را بشنوید .

باز کردن شیر هواگیری باعث می شودهوای سرد محبوس در داخل شوفاژ و رادیاتور به بیرون راه یابد و از طریق لوله هایی که به سیستم گرمایشی شما متصل هستند با آب جایگزین شود .


رادیاتور

 

قطره های آبی که از شیر بیرون می آید را پاک کنید.

هنگامی که هوا از شیر هواگیری خارج می شود مقداری آب هم خارج می شود. یک دستمال آشپزخانه یا لباس کهنه را جلوی شیر تخلیه نگه دارید تا قطرات آب روی آن بریزند. به جای دستمال می توانید یک کاسه یا ظرف را در محل نگه دارید.

پکیج دیواری

 

تخلیه ی هوا را ادامه دهید تا زمانی که آب به بیرون پاشیده شود.

هنگامی که آب به بیرون فواره بزند ( نه آبی که با هوا مخلوط است و قطره قطره بیرون می آید ) متوجه می شوید که هوا را کاملاً تخلیه کردید. سری را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و شیر هواگیری را ببندید و مطمئن شوید که هیچ نشتی وجود ندارد. با استفاده از یک دستمال تمام آبی که به اطراف شوفاژ و رادیاتور پاشیده شده است را خشک کنید.


 

همین فرایند را برای تمام رادیاتور های خانه ی خود تکرار کنید.

حتی اگر تنها در یکی از شوفاژ های شما مشکل گرمایش وجود دارد، برای این که از خارج شدن تمام هوای محبوس شده در سیستم گرمایشی خود اطمینان پیدا کنید، بهتر است هواگیری شوفاژ و رادیاتور را برای تمام خانه انجام دهید.

برای این که سیستم گرمایشی شما عملکرد خوبی داشته باشند باید هواگیری شوفاژ و رادیاتور را به طور منظم انجام دهید. انجام هواگیری به صورت سالانه یا پس از انجام هر تعمیر و اصلاح معمولاً کافی خواهد بود .

 

سطح فشار پکیج خود را بررسی کنید.

 با تخلیه کردن هوای اضافی داخل سیستم گرمایشی، شما فشار کلی سیستم گرمایشی خود را پایین می آورید. در صورتی که فشار سیستم پایین باشد گرما به بعضی از شوفاژ و رادیاتور های شما نمی رسد (به خصوص شوفاژ و رادیاتور اتاق های بالایی خانه). برای بالا بردن فشار سیستم گرمایشی باید میزان آب داخل سیتم را بیشتر کنید.

  • در محیط های مسکونی اگر فشار سیستم گرمایشی بین ۰.۸ تا ۱ بار باشد کفایت می کند. هرچه فشار بیشتر باشد گرما بهتر به شوفاژ و رادیاتور های دورتر و بالاتر می رسد.
  • اگر پکیج شما مجهز به سیستم پرکن خودکار است، بدون این که شما کاری انجام دهید فشار ثابت خواهد ماند. در غیر این صورت به صورت دستی فشار آب را تنظیم کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.